FISH - FISH (1998)

Fish - Fish (1998) Warner Music Malaysia.



Fish adalah merupakan sebuah kumpulan rock-alternatif. Penyanyi utama/Gitar kumpulan ini, Marlin Parabakaran merupakan seorang jurutera bunyi di Studio Ronggeng, milik Luncai Emas pada waktu itu.

Anggota lain dalam kumpulan ini adalah Iskandar/Iskandar Azizul Rahman (Guitar); Jeffrey/Jeffrey Michael Royan (Bass); Joe/Joe Daniel Schubert (Drums).

Album di terbitkan oleh Aznan Alias yang di bantu oleh kumpulan Fish. Nan juga bertindak sebagai gitarist undangan bersama dgn Firdaus Mahmud (Keyboards) Leman (Drums).

Terdapat penampilan Arwah Kelly sebagai penyanyi latar untuk album ini.

Rakaman dan adunan di buat di Twin Studio dan Synchrosound Studio oleh Ahmad “Dot” Razli.

Cover/ inlay album menggunakan recycled paper. Konsep/rekabentuk oleh Tapa dan rekabentuk oleh Raskuz.  Fotografi oleh Simon Chin dengan penggambaran untuk album ini di buat di sekitar Planetarium Negara dan bukan di Stonehenge.😁

Selain album yang mengandungi 10 lagu, sebuah singles dengan 2  lagu juga turut di jual dalam kuantiti yang kecil. Lagu yang dimuatkan “Hujan Keluli” dan “Tua”.
Promo single untuk lagu “Mereka Tak Percaya” juga wujud untuk di edarkan kepada deejay radio.

Lagu-lagu yang di jadikan singles ini merupakan lagu-lagu yang mesra radio terutama “Hujan Keluli” yang kerap di putarkan di Radio Era pada ketika itu.

Anggota band sendiri banyak menyumbang kepada penciptaan lagu terutama Marlin dan Iskandar Mustafa. Nan juga ada menyumbangkan sebuah lagu untuk album ini.

Terdapat 4 buah senikata di tulis oleh Arwah Loloq dgn menggunakan nama pena Nurbisa dan Kristo Bimbo. Lain-lain  lirik adalah ciptaan Keon, Leez, Seth dan Usop.

Sebagaimana lain2 artis yang di kaitkan dengan Sifu M. Nasir, band ini juga secara tak langsung telah di boikot oleh stesen radio tempatan, walaupun muzik dan lagu yang di persembahkan dalam album ini sangat bagus.

Riwayat kumpulan ini juga tamat selepas album ini. Agak sukar untuk mendapatkan album ini sekarang.
CD ini amat berbaloi untuk di simpan kerana muziknya yang masih segar dan masih relevan untuk zaman sekarang walaupun ia telah di rakam hampir 22 tahun yang lalu.

Untuk mendapatkan maklumat yang lebih detail bolehlah melayari discogs.

https://www.discogs.com/artist/6452229-Fish-57

Album ini juga boleh di dengar di itunes

https://music.apple.com/my/album/fish/214978600
























Comments

Popular posts from this blog

Press Priss Pruss : Saudagar Mimpi - M. Nasir (1992)

Press Priss Pruss - Ella USA (1994)